mimesis.no > referanser > oppdragspublisering
fredag 19. februar 2010

Gjør den gode smak tilgjengelig

Tekst: Toralf Sandåker <ts@mimesis.no>

– Vi har som regel fullt hus, men har økt annonseringen i Gule Sider for å vise at vi er tilgjengelige for folk flest, sier daglig leder Morten Malting i Ekebergrestauranten. Til tross for suksess og verdifull PR siden åpningen i mars 2005 tenker teamet bak det staselige restauranthuset i åsen ovenfor Bjørvika i Oslo langsiktig. – En dag møter også vi hverdagen, da er det viktig å ha vært synlige i markedet hele tiden.

Ekebergrestauranten er mer enn en restaurant, det er et stort etablissement som gir plass for tusen gjester samtidig til lunsj og middag, på konferanse eller bankett, til bryllup og selskap. Eller som gjester i restauranten, på terrassen, i baren eller kaféen.

– Vi ønsket å fortsette tradisjonene Ekebergrestauranten har stått for, vi skal være et utested for folk flest samtidig som vi gir gjestene høy kvalitet og en minneverdig opplevelse, sier Malting. – Vi strekker oss langt for å få plass til alle, og har ikke nådd målet hvis en eneste gjest går uten å være fornøyd. Også vi kan gjøre feil, men vi skal rette opp feil med det samme, og gjøre gjesten tilfreds likevel.

Det skal mye til å fylle opp setene i et så stort restauranthus utenfor bykjernen, men Ekebergrestauranten har fått god drahjelp i starten med verdifull presseomtale og mange reportasjer i mediene. Ofte har det vært en utfordring å få plass til alle. Gule Sider har siden starten vært den foretrukne kanalen i markedsføringen.

Malting forteller at det ligger en langsiktig plan bak satsningen på Gule Sider.

Nyhetens interesse
– Nyåpnede restauranter tiltrekker seg nyhetens interesse og får mange gjester i begynnelsen. Restaurantgjestene er kresne, de vil både ha kvalitet og noe nytt. Når nyhetens interesse har lagt seg, tror vi det er viktig at vi aldri har tatt de gode tider for gitt. Vi ønsker å være ydmyke og tydelige på at alle typer gjester er velkommen hos oss, understreker han. – Vi vil ha mangfoldet, både bedriftskunder, ungdommer, pensjonister og familier, og vi vil være et sted både for den store anledning og et impulsbesøk. Da må vi være synlige og tilgjengelige for de brede målgruppene. Vi ser på Gule Sider som den beste katalogen å være i.

Ekebergrestauranten nyåpnet 19. mars 2005 etter halvannet års restaureringsarbeid. Det har vært restaurantdrift her siden 1916, men dagens funkisbygg stammer fra 1929, og er fredet. Arkitekter og interesserte fra hele verden har besøkt Oslo og tatt arkitekt Lars Backers praktbygg i øyesyn. Oslos egen befolkning tok turen opp Kongsveien i åsen til slutten av 90-tallet. Da ble den gamle restauranten stengt, og sto og forfalt til investoren Christian Ringnes og Eiendomsspar gikk sammen om å satse på den nye Ekebergrestauranten. Sammen med restauratør Bjørn Tore Furset har de skapt et stilfullt sted med unik beliggenhet, makeløs utsikt over Bjørvika og det historiske Oslo.

– Til nå har Gule Sider på Internett og papirkatalogen vært våre viktigste kanaler, sier Morten Malting. Vi har trappet opp annonseringen og føler at vi har stor nytte av Gule Sider fra de statistikkene vi får. Ekebergrestauranten inngår i en gruppe med fire andre restauranter i Oslo, bl.a. Lofoten Fiskerestaurant på Aker Brygge. Gruppen har allerede gjort avtale med Gule Sider om å måle effekten av annonseringen for en av restaurantene neste år.

Tungt tilstede
– Der vi er til stede, er vi med for alvor. Vi sprer ikke markedsføringen med små drypp over alt, men går tungt inn med ressurser i den kanalen vi ønsker å prioritere, sier innehaver Bjørn Tore Furset.

Ekebergrestauranten har et viktig kundebase i nærmiljøet fra Middelalderbyen og mot Nordstrand. Lunsjtider kommer mange gjester som gjerne kombinerer et restaurantbesøk med turopplevelser i området, som kan by på helleristninger og historisk sus.

– Når vi nå øker markedsinnsatsen vår, benytter vi den lokale bydelsavisen sammen med Gule Sider, forklarer Malting. – Vi har egne tilbud til ulike grupper i førjulstiden, og ønsker å treffe vårt lokale publikum hjemme. Sammen med Gule Sider tror vi det er en riktig måte å dekke både sesongaktiviteter og den generelle tilstedeværelsen på, forklarer han.

Restaurantbransjen har merket at det er mer penger ute blant folk, både i privathusholdninger og bedrifter. Det er mange som går ut, og mange som går ut ofte.

– Men pengene sitter ikke løst, det er en tøff konkurranse, påpeker Malting. Selv om gjestene bruker mer penger enn før, vil de ha mer igjen for det de legger igjen, og de vil at pengene skal strekke til flere restaurantbesøk. I tillegg til fokuset på pris, øker kravene den vanlige gjest stiller, både til råvarer, til kjøkkenet, til betjeningen og opplevelsen generelt. Nordmenn er blitt mer kunnskapsrike, og dermed mer kvalitetsbevisste. Og, legger han til: – Vi ser det blant alle grupper gjester, dette er ikke noe elitefenomen.

Fornøyde gjester er den beste markedsføringen Ekebergrestauranten kan få. – Det er ambisiøst, men vi ser på enhver kunde som en V.I.P-gjest. Med Gule Sider gjør vi det lettere for fornøyde gjester å finne tilbake neste gang, avslutter han.

Dette er Ekebergrestauranten:
Nyåpnet våren 2005 i arkitekt Lars Backers fredede funkisperle nær Sjømannskolen i Oslo. Bedriften har en gjennomført profil som forener historien med et moderne ansikt, og har lagt stor vekt på å kvalifisere medarbeidere slik at de formidler både historien og Ekebergrestaurantens særpreg til gjestene. Restauranthuset har 73 årsverk og budsjetterer med en omsetning på netto vel 80 millioner kroner i 2006.

© 2010: Mimesis
info@mimesis.no