mimesis.no > referanser > nyhetsartikkel
fredag 19. februar 2010

Hasselblad tjener penger og vil bli størst på digital fotografi:

Skandinavisk digital symbiose

Av Toralf Sandåker <ts@mimesis.no>

Fremtiden er heldigital, også for Hasselblad. – Svensk ekspertise på tradisjonell fotografi sammen med dansk innovasjon på digital teknologi gir oss en unik posisjon for å være størst innen profesjonell digital fotografi, sa Hasselblads sjef, Christian Poulsen under lanseringen av nye produkter i København i september.

– Hasselblads legendariske V-system levde lengre enn VW Beetle, men en gang må også det beste av det gamle ta slutt, sa Christian Poulsen, Hasselblad-sjef siden sammenslåingen av svenske Hasselblad og danske Imacon for vel ett år siden.

– Så lenge fotografene vil kjøpe et filmbasert kamera til en pris vi tjener på, blir produktene fortsatt produsert. Men vi betaler ikke lenger kundene for å kjøpe vårt gamle prestisjeprodukt, og kundene hopper på den digitale bølgen fortere enn de forlater filmen, innrømmet han. Salget av filmbaserte produkter stuper, fotografene kjøper skannere og digitale bakstykker. Hvis de ikke hopper i det og kjøper et digitalt studiokamera.

Nå introduseres neste generasjon kameraer og digitale bakstykker. Hasselblad H2D er et rent digitalt yrkeskamera med 22 megapiksler oppløsning, med innebygget batteri, bildelagring og kvalitetsskjerm for bildevisning. Kameraet benytter objektiver fra Hasselblads nye H-system, som Hasselblad hevder er 20 % bedre enn de tidligere Carl Zeiss-objektivene. Tre nye digitale bakstykker leverer 16-bits bilder på 132 Megabytes, benytter samme grunnteknologi og er tilpasset ulike studiokameraer, ikke bare Hasselblads egne. Ett av disse bakstykkene, Ixpress 528, er et såkalt ’multishot’ bakstykke som gir uinterpolerte bildefiler opp til 528 Megabytes, dog kun av stillestående motiver. Nytt er også at råfilformatet er Adobes «digitale negativ», DNG-formatet.

– Det er ikke mulig å oppnå den kvaliteten kommersiell fotografi krever med dagens «35 mm» digitale speilreflekskameraer, ikke engang med bildebrikker på 24x36 mm, sier Christian Poulsen. – Det er heller ikke oppløsningen som er den store forskjellen, men kvaliteten på bildegjengivelsen, særlig fargene. Fargestyring brukes alt for ofte til å kompensere for feil i selve opptaket, med ulike profiler for ulike motivtyper og lys. Hasselblad gir nå fotografene mulighet til å fange både portretter, landskap og produkter optimalt med samme innstillinger, understreker han.

Suksessen til Hasselblad/Imacons Flextight-skannere viser at fotografene er digitale selv når de bruker film. Salget av disse profesjonelle filmskannerne holder seg stabilt, overraskende for mange. Hasselblads FlexColor programvare benyttes både til digitale bakstykker, digitalkameraer og filmskannere.

– Vårt H-system vil leve lengre enn V-systemet, påstår Christian Poulsen. – Med all nødvendig kompetanse internt, vil vi ble det samme for profesjonell fotografi som Nikon og Canon har vært for konsumentmarkedet. Hasselblad er i dag et skandinavisk selskap, og det beste fra to verdener, avslutter han.

Bilder:

Christian Poulsen, ny sjef i Hasselblad, ser optimistiske muligheter i en heldigital fremtid. (Foto: Toralf Sandåker)


Hasselblad H2D er stammen i Hasselblads fremtidige digitale satsning. (Foto: Toralf Sandåker)

© 2010: Mimesis
info@mimesis.no